Roma

Nu börjar det kanske bli dags att skriva ett inlägg om Rom innan jag struntar i det helt. Det är både kul och tråkigt att skriva om det. Kul för att man får berätta för folk hur roligt man hade där och tråkigt för att man inte kommer få med alla detaljer så att alla verkligen förstår hur underbart Rom är.

Ellen och jag började vår resa till Rom förra tisdag, flyget till Rom gick tidigt på morgonen så vi bestämde oss för att sova i Nyköping så att vi slapp åka med en nattbuss och stressa ihjäl oss. Så vi sov på ett hotell som låg bredvid flygplatsen i Nyköping. Nu när jag ändå nämner Nyköping kan jag passa på att berätta hur chockade vi blev när vi kom fram klockan åtta på kvällen om McDonald's hade stängt. Hur kan Donken stänga så tidigt?! Har de inte hört talas om fyllemat, eller snarare fyllehamburgare? Det värsta var att vi såg att de stänger kl 18 på lördagar och söndagar. Chocken kvarstår. Det var bara en liten parentes, nu ska jag fortsätta berätta på riktigt.

På onsdag steg vi upp kl 4 på morgonen för att sedan ta vårt flyg till ROMA! Vi var trötta men alldeles för taggade för att ens bry oss, känslan vi hade då går knappt att beskriva. Så mycket förväntningar, så mycket att se fram emot. Jösses, jag blir glad när jag tänker på det. Vi kom fram på morgonen och var lite nervösa eftersom tanken var att vi skulle klara oss själva i Rom fram till klockan fem för att Louise var tvungen att jobba men Louise hade fått ledigt och överraskade oss på flygplatsen, det var jättekul att se henne igen efter tre månader!

Efter att ha gått runt halva Rom med resväska lyckades vi hitta vårt B&B som låg ganska centralt med ändå en bit ifrån Termini (centralstationen). Redan första dagen började vi äta god mat, jag har nog aldrig ätit så mycket och så god mat som jag gjorde i Rom. Jag är fast nu! Ingen mer svensk pizza eller pasta för mig! Mozzarella ska det vara och pesto! Mmm! Upptäckte en del som Tiramisu med jordgubbssmak, Panna Cotta och Suppli. (Blir nästan lite hungrig när jag tänker på allt gott) Nu kanske ni sitter och undrar hur många kilo vi gick upp under resan, haha, då kan jag passa på att berätta att jag nog aldrig har gått så mycket i hela mitt liv som jag gjorde i Rom. Jag undrar verkligen hur många steg vi kan ha gått varje dag, typ 30 000? Mina fötter värker fortfarande!

Vi besökte alla stora ställen som Colosseum, Vatikanen, Pantheon, Spanska trappan, Fontana di Trevi, Forum Romanum, Tibern. Vi drack fruktiga drinkar på Campo di fiore och nära Corson. Vi flörtade med snygga italienare. Louise visade hur modig hon är. Vi shoppade. Vi åt. Vi träffade Louises kompisar. Vi tog massvis med kort. Vi åt ännu mer. We had a great time!

Som ni förstår var det lite jobbigt att säga hej då till både Louise och Rom. Efter att ha haft underbart väder alla dagar regnade den sista kvällen, precis efter att vi hade varit och käkat på världens bästa pizzeria (lite komiskt faktiskt) Har nog aldrig ätit en så god pizza i hela mitt liv! Resan hem var inte så rolig som resan dit men som tur var hade jag Ellen. Hon kände likadant, hur sjutton kunde vi lämna Rom?



Kommentarer
Postat av: mina

det låter som ni har haft dte helt underbart:D saknar dig gullet<3

2010-04-14 @ 20:52:27
Postat av: Ellen

Åh, jag blir alldeles pirrig i kroppen - SÅÅÅ bra hade vi det! Vill tillbaak med er! <3 Tack för en underbar resa!

2010-04-15 @ 08:33:03
URL: http://cosecarine.blogg.se/
Postat av: elina

ohhH! vad sjukt nice! :D kul att det blev sa sjukt lyckat!! :)

2010-04-16 @ 11:06:47
URL: http://kartoffelpuffer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0